Veelgestelde vragen
Heb je een vraag aan Natuurmonumenten? Bekijk hier de antwoorden op veelgestelde vragen.
Wijzigingen
Het adres waarop u als lid staat ingeschreven bij Natuurmonumenten kunt u wijzigen door het invullen van dit formulier.
Uw contributie kunt u wijzigen door deze vraag te stellen via dit formulier.
Een naamswijziging kunt u doorgeven door dit aan te geven in dit formulier.
Uw rekeningnummer kunt u wijzigen door het invullen van dit formulier.
Lidmaatschap
Je lidnummer is terug te vinden op je ledenpas, onze schriftelijke communicatie of in de bevestigingsmail wanneer je lid bent geworden. Deze mail heeft als onderwerp ‘Welkom bij Natuurmonumenten’, dit kan helpen met zoeken. Op brieven vermelden wij dit vaak als relatienummer.
Dat kan heel eenvoudig via ons online formulier.
Klik hier om lid te worden van NatuurmonumentenSinds 2020 staat er een QR-code op de ledenpas. Met de QR-code kun je als lid van Natuurmonumenten bijvoorbeeld gratis parkeren bij parkeerplaatsen waar wij een bijdrage vragen. Meer info
De code is gekoppeld aan je lidnummer en een unieke cijfercode. Wij hebben er bewust voor gekozen om geen persoonlijke gegevens in de QR-code te verwerken. Hierdoor is je privacy gewaarborgd, ook als je de Ledenpas kwijtraakt.
Vanaf € 3,50 per maand ben je al lid van Natuurmonumenten. Klik hier om lid te worden.
Dat kan. Vul hier het formulier in, dan krijgt u een nieuw bewijs van lidmaatschap opgestuurd.
Als je een opzegbevestiging hebt ontvangen, hoef je geen actie te ondernemen. De opzegging is dan volledig verwerkt, maar heeft zich gekruist met het versturen van de nieuwe ledenpas. Heb je geen opzegbevestiging ontvangen? Vul dan het contactformulier in. Wij gaan het dan voor je oplossen.
Wanneer je een opzegbevestiging per e-mail of per post ontvangen hebt, kun je er vanuit gaan dat de opzegging goed verwerkt is. De ontvangen ledenpas mag je als niet verzonden beschouwen.
Helaas kennen we vanaf januari 2022 geen kortingen meer op Landal huisjes in verband met verlopen contract.
De contributiemailing inclusief ledenpas voor 2022 zal in januari bij u in de brievenbus vallen. Betaalt u per jaar via acceptgiro? Dan ontvangt u tegelijkertijd ook uw acceptgiro met de vraag de contributie voor 2022 te voldoen.
Nee, er wordt niet twee keer geïncasseerd bij een Samen of Gezin lidmaatschap. U krijgt namelijk twee brieven omdat u en uw partner beide lid zijn en los geïnformeerd worden.
Natuurgebieden
Bij de entrees van elk gebied vind je de bezoekregels van het gebied. Kijk ook bij de online bezoekersinformatie van natuurgebieden.
Hier vind je informatie over specifieke onderwerpen:
- Drones
- Geocaching
- Metaaldetectie
- Honden
- Voor het organiseren van een groepsactiviteit of evenement en professioneel gebruik kun je hier toestemming aanvragen.
Informatie voor mensen met een fysieke beperking is hier te vinden.
Kijk ook eens op www.natuurzonderdrempels.nl: een site over de toegankelijkheid, bereikbaarheid en bruikbaarheid van Nederlandse natuurgebieden voor mensen met een handicap of een chronische ziekte.Wil je een (sport)activiteit of evenement organiseren in een van onze natuurgebieden? Dan heb je toestemming nodig van Natuurmonumenten.
Als één van de volgende zaken geldt:
- je wijkt af van de huisregels in het gebied.
- de groep is groter dan 20 personen.
- je vraagt inschrijfgeld of je activiteit is betaald.
- de activiteit vindt plaats in georganiseerd verband.
Wij vragen derden ons te melden wanneer zij een activiteit in onze gebieden willen organiseren. Gebruik hiervoor het formulier gebiedstoestemming aanvragen.
Helaas is het niet mogelijk om te reserveren voor een ligplaats in de haven van Marker Wadden met uitzondering van charters. Ook kunnen we je niet vertellen hoe vol de haven op dit moment is. Het is altijd een gok of je terecht kunt in de haven. Bij mooi weer loopt de haven eerder vol, in de ochtend heb je de meeste kans dat je terecht kunt. De havenmeester is elke week iemand anders en op dit moment wordt ervoor gekozen om hier geen mobiele telefoon voor aan te schaffen, want op het eiland hebben we erg slecht bereik. Soms is de havenmeester bereikbaar via de marifoon op kanaal 31. Voor meer informatie over de haven van Marker Wadden kun je terecht op onze www.natuurmonumenten.nl/eigenboot hier vind je ook het volledige havenregelement.
Vanaf 1 t/m 31 maart is het Eilandpaviljoen geopend van vrijdag t/m maandag van 11.00 - 17.00 uur.
Van 1 april t/m het laatste weekend van oktober is het Eilandpaviljoen dagelijks geopend van 11:00 – 17:00 uur.
Wanneer de veerdienst niet vaart bij slecht weer, is het eilandpaviljoen niet geopend.
Van november tot en met februari is het paviljoen passief geopend. Bezoekers die met een eigen boot komen en bezoekers die in een Landal huisje overnachten, kunnen op bepaalde tijden van de horeca gebruik maken, de filmzaal bezoeken of een spelletje spelen in het paviljoen. Er is geen mogelijkheid om iets te eten of drinken.
Op Marker Wadden bieden we kleinschalige horeca zoals warme dranken, fris en alcoholische dranken, koek en nootjes. We serveren ook tosti's en appeltaart.
Ja, de veerboot en steiger zijn geschikt voor mensen met een beperking en zijn rolstoelvriendelijk. Wel moet u om bij de steiger te komen een stukje naar beneden rollen met de rolstoel, dit loopt redelijk steil af.
Een deel van de wandelroutes op de Marker Wadden is geschikt voor mensen met een beperking (rolstoel). Als je aan een rolstoel gebonden bent is het verstandig om wel een begeleider mee te nemen.
Op de boot is een toilet aanwezig, maar helaas niet voor minder valide.
Aan boord van de veerdienst is het helaas niet mogelijk om consumpties te kopen, ook geen koffie, thee of fris. U kunt natuurlijk zelf iets meenemen en dat nuttigen aan boord.
Dit jaar is de camping op de Marker Wadden helaas gesloten. We hopen de camping in 2025 weer te openen.
Webshop
Wellicht ben je verhuisd of is er iets anders administratief aan de hand. We kijken dit graag voor je na.
Vul hiervoor het contactformulier in of stuur ons een privébericht via Facebook Messenger.
De kortingscode uit het voordeelbonnenboekje werkt uitsluitend nadat je ingelogd bent in onze webwinkel.
Voor vragen kan er contact opgenomen worden met de Ledenservice via ons contactformulier of via Facebook Messenger.
Contributie en Donatie
Vanaf € 3,50 per maand ben je al lid van Natuurmonumenten. Klik hier om lid te worden.
Beschikt u over een rekening bij een bankinstelling in Nederland? Dan kunt u gewoon gebruik maken van de bijgeleverde acceptgiro- of machtigingskaart.
Als dat niet mogelijk is, dan kunt u betalen via een eigen overschrijvingsformulier ten name van "Vereniging Natuurmonumenten Amersfoort" onder vermelding van:
- BIC: INGBNL2A
- IBAN: NL 69 INGB 0000 0099 33
- Wilt u bij de omschrijving uw lidnummer vermelden?
Uw rekeningnummer kunt u wijzigen door het invullen van dit formulier.
Heb je al een Individueel-lidmaatschap bij Natuurmonumenten maar wil je samen met je partner en/of kinderen graag overstappen naar een Samen- of Gezin-lidmaatschap? Dit is gemakkelijk aan te vragen via onze website: https://www.natuurmonumenten.nl/word-lid. Onderaan kun je aangeven dat je al lid bent. Daarna wordt het lidmaatschap automatisch door ons omgezet.
Activiteiten
Neem hiervoor contact op met de ledenservice via ons contactformulier.
Na het boeken van een activiteit online kan er direct na het boeken betaald worden via IDeal of Credit Card. Bij de boeking via onze website ontvang je een ticket voor de activiteit via e-mail. In deze email staan alle bijzonderheden over de boeking.
Bij het boeken van een activiteit bij een bezoekerscentrum kan er ter plekke bij de balie betaald worden.
Bij het annuleren van individuele of groepsboekingen ontvang je geen geld retour. Neem voor het wijzigen van je boeking telefonisch contact op met onze Ledenservice. Verplaatsen van een activiteit kan op basis van beschikbaarheid tot uiterlijk 6 werkdagen voor de activiteit. Let op: wijzigen kan alleen op werkdagen tijdens kantooruren. Wel geboekt, maar niet deelgenomen? Helaas kunnen wij geen geld retour geven.
Alle activiteiten staan in de activiteitenagenda. Kijk hier voor algemene informatie over een bezoekerscentrum. De algemene voorwaarden voor deelname aan onze activiteiten staan hier.
Pontkaartjes kunnen geboekt hier geboekt worden.
Helaas is de première van de film Wolf van Januari 2022 uitgesteld naar September 2022 omdat er zware Covid-19 maatregelen zijn en dus bioscopen niet (goed genoeg) open mogen zijn.
Voor een groepsaanvraag vanaf 25 personen kun je e-mailen naar [email protected]
Voor overige vragen kunt u terecht bij de Ledenservice via het contactformulier.
Helaas is het momenteel nog niet mogelijk om online een excursie te boeken. Op dit moment kun je alleen op het eiland zelf, na aankomst met de veerdienst, een excursie van 1,5 uur boeken en afrekenen bij de informatiebalie voor het eilandpaviljoen (vol=vol).
De excursieleiders geven twee excursies per dag. Er vertrekt een excursie om:
- Excursie ronde 1 vertrekt om 10:30, verkoop vanaf 10:00. Deze excursie is er voor mensen die met de eerste boot komen, dus die om 9:30 vertrekt uit Lelystad.
- Excursie ronde 2 vertrekt om 13:30, verkoop vanaf 13:00. Deze excursie is er voor mensen die met de derde of vierde boot komen, dus die om 11:30 of 12:30 vertrekken uit Lelystad.
Dat betekent dat mensen die op boot 2 zitten (10:30 uit Lelystad) niet kunnen deelnemen aan een excursie, omdat ronde 1 dan helaas al is vertrokken en mensen van boot 2 zelf terug vertrekken naar Lelystad als ronde 2 begint. Houdt hier dus rekening mee als u uw tickets naar de Marker Wadden boekt.
De excursie kost € 10 per persoon (€ 7 voor leden van Natuurmonumenten). Voor kinderen betaal je € 5 per kind (€ 3,50 voor kinderen die lid zijn van OERRR).
Tickets omboeken vanwege (mogelijk) minder goed weer is niet mogelijk, dus als de boot wel vaart maar het regent, dan kun je de tickets niet omboeken naar een andere dag. Ook met een beetje regen is het haveneiland overigens prachtig.
Bij slechte weersvoorspelling tijdens de heenvaart kan de schipper besluiten dat hij i.v.m. de veiligheid eerder terug moet varen. Dit wordt op tijd bekendgemaakt.
Bij zeer slecht weer (storm) kan de boot niet varen. Je krijgt uiterlijk 24 uur van tevoren bericht en het geld voor de ticket(s) wordt dan teruggestort.
Zorg bij uw bezoek aan de Marker Wadden voor voldoende beschermende kleding en stevige wandelschoenen. Het weer kan snel omslaan en het kan hard waaien op het eiland.
Algemeen
Voor algemene vragen kun je gebruik maken van het contactformulier of stuur ons een privébericht via Facebook Messenger
Vragen over de natuur kun je stellen via ons contactformulier
Vragen en klachten kun je telefonisch, schriftelijk of per e-mail aanmelden bij de Ledenservice van Natuurmonumenten. De klachtenprocedure kun je hier vinden.
Meldingen van (vermoedens van) misstanden binnen de organisatie kunnen op een veilige, vertrouwelijke en adequate wijze gemeld worden. De meldregeling kun je hier vinden.
Vragen over ontvangen boetes kun je per e-mail doorgeven via de Ledenservice van Natuurmonumenten.
Onze ledenservice is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 09.00 uur 's ochtends tot 17.00 uur 's avonds.
Ons telemarketing bureau gebruikt verschillende telefoonnummers:
- 0332030171
- 0332030196
- 0332030516
- 0332030582
- 0332030620
- 0332030621
- 0332030622
- 0332030623
- 0332030624
- 0332030625
- 0332030626
- 0332030627
- 0332030628
- 0332030629
- 0332030679
- 0332030710
- 0332030711
- 0332030712
- 0332030713
- 0332030714
- 0332002420
- 0332002421
- 0332030622
- 0332002493
- 0332002550
- 0332094058
- 0332094901
- 0332094903
- 0332094905
- 0332094906
- 0332094907
- 0332094908
- 0332094909
- 0332094910
- 0332094911
- 0332094912
- 0332094914
- 0332094915
- 0332094916
- 0332094918
- 0332094919
- 0332094920
- 0332094921
- 0332094922
- 0332094923
- 0332094924
- 0332094925
- 0332094926
- 0332094927
- 0332094928
- 0332094929
- 0332094154
- 0332133103
- 0332133104
- 0332133105
Mocht je twijfelen of je echt gebeld bent door een nummer van Natuurmonumenten dan kun je altijd contact opnemen met de Ledenservice via ons contactformulier.
Voor vragen kan er contact opgenomen worden met de Ledenservice via ons contactformulier of via Facebook Messenger.
KvK van de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland: 4051.6730
RSIN-nummer dan wel fiscaal-nummer: 25.65.237
BTW nummer: 0025.65.237.B.01
OERRR
Ieder kind in Nederland heeft recht op natuur. Daarom is er OERRR: het jeugdprogramma van Natuurmonumenten dat alle kinderen van 0 tot 12 jaar zelf de natuur laat ontdekken. Natuurmonumenten wil kinderen en hun ouders stimuleren om vaker naar buiten te gaan. Met uitdagende kaarten van OERRR laten we kinderen de natuur ontdekken. Lekker buiten spelen, fantaseren, klimmen, klauteren en knutselen. Daar worden kinderen blij van. Dat is OERRR. Kijk hier voor meer informatie
Dit kan heel eenvoudig door het online aanmeldformulier in te vullen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging van de aanmelding van het kind. Vervolgens ontvang het lid van OERRR binnen enkele weken de eerste kaarten en het welkomstcadeau in de brievenbus. Meer informatie over OERRR kun je hier vinden.
Het lidmaatschap van OERRR kan worden opgezegd via onze website: https://www.natuurmonumenten.nl/oerrr/opzeggen.